OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE – Klasa I

NACOBEZU Klasa I

Liczby i działania

Konieczne:

  • znam pojęcie liczby naturalnej, całkowitej, wymiernej
  • wskazuję liczby naturalne, całkowite i wymierne wśród podanych
  • rozumiem rozszerzenie osi liczbowej na liczby ujemne
  • porównuję  liczby wymierne
  • zaznaczam liczby wymierne na osi liczbowej
  • zamieniam ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie
  • znam pojęcia: rozwinięcie dziesiętne skończone, nieskończone, okresowe
  • umiem zapisać liczby wymierne w postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych i rozwinięć dziesiętnych nieskończonych okresowych
  • znam zasady zaokrąglania liczb
  • rozumiem potrzebę zaokrąglania liczb
  • zaokrąglam liczby do danego rzędu
  • szacuję wyniki działań
  • wykonuję działania pisemne na liczbach naturalnych
  • wykonuję działania na liczbach całkowitych
  • wykonuję działania na ułamkach zwykłych
  • wykonuję działania na ułamkach dziesiętnych
  • podaję liczby odwrotne do danych
  • obliczam ułamki danych liczb
  • znam kolejność wykonywania działań i zastosuję na prostych przykładach (dwa działania)
  • znam pojęcie liczb przeciwnych i pojęcie wartości bezwzględnej
  • umiem odczytać z osi liczbowej liczby spełniające określony warunek
  • umiem opisać zbiór liczb za pomocą nierówności
  • umiem zaznaczyć na osi liczbowej liczby spełniające określoną nierówność
  • znam pojęcie odległości między dwiema liczbami na osi liczbowej
  • umiem na podstawie rysunku osi liczbowej określić odległość między liczbami
  • obliczam potęgi liczb całkowitych

Podstawowe:

  • znam warunek konieczny zamiany ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny skończony
  • rozumiem pojęcie zbioru liczb wymiernych
  • umiem porównywać liczby wymierne zapisane w różnej postaci
  • znajduję liczbę wymierną leżącą pomiędzy dwiema danymi na osi liczbowej
  • znam warunek konieczny zamiany ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny skończony
  • określam na podstawie rozwinięć dziesiętnych, czy dane liczby są liczbami wymiernymi
  • zaokrąglam liczby o rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym okresowym do danego rzędu
  • dodaję i odejmuję liczby wymierne zapisane w różnych postaciach
  • mnożę i dzielę liczby wymierne zapisane w różnych postaciach
  • znajduję liczby, znając ich ułamki
  • wykonuję działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich
  • umiem obliczać potęgi liczb wymiernych
  • obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających wartość bezwzględną
  • stosuję prawa działań
  • umiem zapisać nierówność, jaką spełniają liczby z zaznaczonego na osi liczbowej zbioru
  • umiem obliczyć odległość między liczbami na osi liczbowej

Rozszerzające:

  • przedstawiam rozwinięcia dziesiętne nieskończone okresowe w postaci ułamków zwykłych
  • znajduję liczby spełniające określone warunki
  • obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających większą liczbę działań
  • zapisuję podane słownie wyrażenia arytmetyczne i je oblicza
  • układam odpowiednie wyrażenia arytmetyczne do zadań z treścią i je oblicza
  • uzupełniam brakujące liczby w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu tak, aby otrzymać ustalony wynik
  • rozwiązuję zadania z zastosowaniem ułamków

Dopełniające:

  • wstawiam nawiasy tak, aby otrzymać żądany wynik
  • obliczam wartości ułamków piętrowych

Procenty

Konieczne:

  • znam pojęcie procentu
  • wskazuję przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym
  • zamieniam liczby wymierne (w tym ułamki o mianowniku 100) na procenty
  • zamieniam procenty na ułamki
  • umiem zamienić ułamek na procent
  • umiem obliczyć procent danej liczby
  • rozumiem potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym
  • umiem określić procentowo zaznaczoną część figury  i zaznaczyć procent danej figury
  • znam pojęcie diagramu procentowego
  • umiem z diagramów odczytać potrzebne informacje
  • rozumiem pojęcia podwyżka (obniżka)  o pewien procent
  • wiem jak obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent
  • umiem obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent

Podstawowe:

  • umiem zamienić liczbę wymierną na procent
  • zamieniam procenty na ułamki:
    • zwykłe nieskracalne,
    • dziesiętne
  • zaznaczam określone procentowo części figur lub zbiorów skończonych
  • obliczam, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
  • przedstawiam dane w postaci prostych diagramów
  • umiem obliczyć liczbę na podstawie jej procentu
  • znam i rozumiem określenie punkty procentowe
  • rozwiązuję zadania tekstowe związane z obliczaniem procentu danej liczby

Rozszerzające:

  • znam pojęcie promila
  • umiem zamieniać ułamki, procenty na promile i odwrotnie
  • potrafię wybrać z diagramu informacje i je zinterpretować
  • potrafię zobrazować dowolnym diagramem wybrane informacje
  • rozwiązuję zadania tekstowe związane z procentami
  • zwiększam lub zmniejsza liczby o dany procent
  • obliczam kwoty odsetek przy danym oprocentowaniu oszczędności
  • rozwiązuję zadania tekstowe związane z podwyżkami i obniżkami, odsetkami bankowymi
  • znajduję liczby, znając ich procent
  • przedstawiam dane w postaci diagramów
  • umiem wykorzystać diagramy do rozwiązywania zadań tekstowych
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba w sytuacjach typowych
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania procentu danej liczby w sytuacjach typowych
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania liczby na podstawie jej procentu w sytuacjach typowych

Dopełniające:

  • potrafię wybrać z diagramu informacje i je zinterpretować
  • potrafię zobrazować dowolnym diagramem wybrane informacje
  • obliczam liczby na podstawie danych ich procentów
  • stosuję własności procentów w sytuacji ogólnej
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba w sytuacjach nietypowych
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania procentu danej liczby w sytuacjach nietypowych
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania liczby na podstawie jej procent w sytuacjach nietypowych

Figury na płaszczyźnie

Konieczne:

  • znam podstawowe pojęcia: punkt, prosta, odcinek
  • znam pojęcie prostych prostopadłych i równoległych
  • umiem konstruować odcinek przystający do danego
  • znam pojęcie kąta
  • znam pojęcie miary kąta
  • znam rodzaje kątów
  • konstruuję kąt przystający do danego
  • znam pojęcie wielokąta
  • znam sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta
  • kreślę poszczególne rodzaje trójkątów
  • definiuję figury przystające
  • wskazuję figury przystające
  • definiuję prostokąt i kwadrat
  • rozróżniam poszczególne rodzaje czworokątów
  • rysuję przekątne oraz wysokości
  • znam jednostki miary pola
  • znam wzory na obliczanie pól powierzchni i obwodów  wielokątów
  • obliczam pola powierzchni i obwody wielokątów, gdy dane są wszystkie niezbędne odcinki i są wyrażone w tych samych jednostkach
  • znam pojęcie układu współrzędnych
  • umiem narysować układ współrzędnych
  • umiem odczytać współrzędne punktów
  • umiem zaznaczyć punkty o danych współrzędnych
  • umiem rysować odcinki w układzie współrzędnych

Podstawowe:

  • umiem podzielić odcinek na połowy
  • umiem obliczyć miary katów: przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych, gdy dana jest miara jednego z nich
  • umiem obliczać na podstawie rysunku miary kątów w trójkącie
  • znam cechy przystawania trójkątów
  • umiem konstruować trójkąt o danych trzech bokach
  • umiem rozpoznawać trójkąty przystające
  • umiem wskazać figury przystające
  • definiuję: trapez, równoległobok i romb
  • podaję własności czworokątów
  • umiem obliczać miary kątów w  poznanych czworokątach
  • zamieniam jednostki pola powierzchni
  • obliczam pola wielokątów w różnych sytuacjach
  • umiem rysować wielokąty w układzie współrzędnych
  • umiem obliczyć długość odcinka równoległego do jednej z osi układu współrzędnych

Rozszerzające:

  • umiem kreślić proste i odcinki równoległe przechodzące przez dany punkt
  • umiem kreślić geometryczną sumę i różnicę kątów
  • umiem obliczać na podstawie rysunku miary kątów
  • umiem rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące kątów
  • Znam warunek istnienia trójkąta
  • rozumiem klasyfikację trójkątów
  • klasyfikuję trójkąty ze względu na kąty i boki
  • stosuję zależność między bokami i kątami w trójkącie w zadaniach tekstowych
  • konstruuję trójkąty, gdy dane są dwa boki i kąt między nimi zawarty
  • umiem uzasadniać przystawanie trójkątów
  • rozumiem zasadę klasyfikacji czworokątów
  • umiem klasyfikować czworokąty ze względu na boki i kąty
  • umiem stosować własności czworokątów do rozwiązywania zadań
  • umiem rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów na płaszczyźnie
  • umiem wyznaczyć współrzędne brakujących wierzchołków prostokąta, równoległoboku i trójkąta
  • wyznaczam zbiory punktów o współrzędnych spełniających określone warunki

Dopełniające:

  • konstruuję trójkąty, gdy dane są boki i dwa kąty do niego przyległe
  • umiem rozwiązywać zadania konstrukcyjne z wykorzystaniem własności trójkątów
  • umiem rozwiązywać trudniejsze zadania dotyczące pól wielokątów
  • wyznaczam zbiory punktów określonych zależnościami między współrzędnymi

Wyrażenia algebraiczne

Konieczne:

  • znam pojęcie wyrażenia algebraicznego
  • umiem budować i odczytywać proste wyrażenia algebraiczne (jedno działanie)
  • obliczam wartości liczbowe prostych wyrażeń algebraicznych dla zmiennych całkowitych bez ich przekształcania
  • znam pojęcie jednomianu
  • znam pojęcie jednomianów podobnych
  • umiem porządkować jednomiany
  • umiem określić współczynniki liczbowe jednomianu
  • umiem rozpoznać jednomiany podobne
  • znam pojęcie sumy algebraicznej
  • znam pojęcie wyrazów podobnych
  • umiem odczytać wyrazy sumy algebraicznej
  • umiem wskazać współczynniki sumy algebraicznej
  • wskazuję w sumie algebraicznej wyrazy podobne
  • redukuję wyrazy podobne w sumach algebraicznych o współczynnikach będących liczbami całkowitymi
  • pomnożę sumę algebraiczną przez liczbę całkowitą

Podstawowe:

  • umiem budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne
  • umiem opuścić nawiasy
  • umiem rozpoznawać sumy algebraiczne przeciwne
  • redukuję wyrazy podobne w sumach algebraicznych o współczynnikach wymiernych
  • umiem przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez jednomian
  • umiem obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń
  • umiem podzielić sumę algebraiczną przez liczbę wymierną
  • umiem wyłączyć wspólny czynnik (liczbę) przed nawias
  • umiem zapisać sumę w postaci iloczynu
  • dodaję i odejmuję proste sumy algebraiczne

Rozszerzające:

  • umiem budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne o konstrukcji wielodziałaniowej
  • umiem zapisywać warunki zadania w postaci jednomianu
  • umiem zapisywać warunki zadania w postaci sumy algebraicznej
  • wykonuję dodawanie odejmowanie sum algebraicznych i przedstawia wyniki tych działań w najprostszej postaci
  • obliczam wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń
  • umiem wyłączyć wspólny czynnik(jednomian) przed nawias
  • zapisuję sumę algebraiczna w postaci iloczynu
  • opisuję wyrażeniami algebraicznymi pola i obwody figur geometrycznych

Dopełniające:

  • opisuję wyrażeniem algebraicznym problemy z życia codziennego
  • poprawnie zapisuję treść zadania w postaci wyrażenia algebraicznego
  • sprawnie wykonuję działanie na wyrażeniach algebraicznych (dodaje, odejmuje, mnoży, wyciąga przed nawias)
  • umiem obliczyć sumę algebraiczną znając jej wartość dla podanych wartości występujących w niej zmiennych
  • umiem wstawić nawiasy w sumie algebraicznej tak, by wyrażenie spełniało podany warunek
  • umiem zinterpretować geometrycznie iloczyn sumy algebraicznej przez jednomian
  • umiem stosować mnożenie jednomianów przez sumy alg. w zadaniach tekstowych

Równania i nierówności

Konieczne:

  • znam pojęcie równania
  • umiem zapisać zadanie w postaci równania
  • podaję proste przykłady równań
  • umiem sprawdzić czy dane liczby spełniają równanie
  • umiem rozwiązywać równania bez stosowania przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
  • podaję  przykłady nierówności
  • potrafię przedstawić na osi liczbowej rozwiązanie elementarnych nierówności

Podstawowe:

  • znam pojęcia: równania równoważne, tożsamościowe, sprzeczne
  • umiem rozpoznawać równania równoważne
  • umiem rozwiązywać nieskomplikowane równania równoważne, tożsamościowe, sprzeczne
  • umiem rozwiązywać równania z zastosowaniem prostych przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
  • umiem zapisywać proste zadanie tekstowe w postaci równania i rozwiązać je
  • przedstawiam zbiory rozwiązań na osi liczbowej i podaje  warunek, jaki spełniają liczby zaznaczone na osi

Rozszerzające:

  • rozwiązuję równania posiadające jeden pierwiastek, równania sprzeczne, tożsamościowe i poprawnie interpretuje ich rozwiązania
  • umiem zbudować równanie o podanym rozwiązaniu
  • umiem rozwiązywać równania z zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
  • wyrażam treści zadań za pomocą równań
  • rozwiązuję typowe zadania tekstowe (w tym z  procentami, o treści geometrycznej) z zastosowaniem równań i sprawdza ich rozwiązania
  • przekształcam proste wzory fizyczne lub geometryczne

Dopełniające:

  • rozwiązuję biegle skomplikowane równania wymagające wielu przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
  • przekształcam trudniejsze wzory wyznaczając wskazane wielkości
  • wyrażam treści zadań z procentami za pomocą równań rozwiązuje je i sprawdza rozwiązania
  • rozwiązuję trudniejsze zadania tekstowe z zastosowaniem równań dokonując analizy oraz sprawdzenia treści z warunkami zadania
  • bardzo dobrze układam zadania tekstowe do danych
  • zapisuję  zbiór rozwiązań nierówności w postaci przedziału liczbowego

Symetrie

Konieczne:

  • znam pojęcie punktów i figur symetrycznych względem prostej
  • umiem rozpoznawać figury symetryczne względem prostej
  • umiem wykreślić punkt symetryczny do danego względem prostej
  • umiem rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś nie mają punktów wspólnych
  • znam pojęcie osi symetrii figury
  • umiem podać przykłady figur, które mają oś symetrii
  • znam pojęcie i konstruuje symetralną odcinka
  • znajduję konstrukcyjnie środek odcinka
  • znam pojęcie i konstruuje dwusieczną kąta
  • znam pojęcie punktów symetrycznych względem punktu
  • umiem rozpoznawać figury symetryczne względem punktu
  • umiem wykreślić punkt symetryczny do danego względem punktu
  • umiem rysować figury w symetrii środkowej, gdy środek symetrii
    nie należy do figury
  • zapiszę współrzędne punktów symetrycznych względem osi oraz początku układu współrzędnych

Podstawowe:

  • umiem określić własności punktów symetrycznych
  • umiem rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś mają punkty wspólne
  • umiem wykreślić oś symetrii, względem której punkty są symetryczne
  • rozumiem pojęcie figury osiowosymetrycznej
  • umiem narysować oś symetrii figury
  • rozumiem pojęcie symetralnej odcinka i jej własności
  • znam i rozumiem pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności
  • umiem rysować figury w symetrii środkowej, gdy środek symetrii należy do figury
  • umiem wykreślić środek symetrii, względem którego: punkty są symetryczne
  • umiem podać własności punktów symetrycznych
  • znam pojęcie środka symetrii figury
  • umiem podać przykłady figur, które mają środek symetrii
  • umiem rysować figury posiadające środek symetrii
  • umiem wskazać środek symetrii figury
  • umiem wyznaczyć środek symetrii odcinka
  • umiem zapisać współrzędne punktów symetrycznych względem osi oraz początku układu współrzędnych

Rozszerzające:

  • umiem rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem prostej
  • umiem wykreślić oś symetrii, względem której figury są symetryczne
  • stosuję własności punktów symetrycznych w zadaniach
  • umiem wskazać wszystkie osie symetrii figury
  • rysuję figury posiadające więcej niż jedną oś symetrii
  • umiem dzielić odcinek na 2n równych części
  • umiem dzielić kąt na 2n równych części
  • umiem konstruować kąty o miarach 30, 60, 90 i 45, 45, 90
  • umiem wykreślić środek symetrii, względem którego:  figury są symetryczne
  • umiem stosować własności punktów symetrycznych w zadaniach
  • umiem rysować figury posiadające więcej niż jeden środek symetrii
  • umiem podawać przykłady figur będących jednocześnie osiowo i środkowosymetrycznymi lub mających jedną z tych cech
  • umiem stosować własności figur środkowosymetrycznych w zadaniach
  • umiem zastosować równania do wyznaczania współrzędnych punktów symetrycznych względem osi oraz początku układu współrzędnych
  • umiem wyznaczać współrzędne wierzchołków wielokątów będących środkowo- lub osiowosymetrycznymi

Dopełniające:

  • umiem wykorzystać własności symetralnej odcinka w zadaniach
  • umiem wykorzystać własności dwusiecznej kąta w zadaniach
  • umiem znaleźć obraz figury w złożeniu symetrii środkowych
  • obliczam współrzędne punktów symetrycznych względem osi oraz początku układu współrzędnych gdy podane są niektóre współrzędne oraz gdy jedna ze współrzędnych ma postać wyrażenia algebraicznego
  • sprawnie rozwiązuję zadania konstrukcyjne i rachunkowe z wykorzystaniem własności symetrii
  • podaję przykłady zastosowania symetrii w różnych dziedzinach życia

Proporcjonalność

Konieczne:

  • podaję przykłady proporcji
  • sprawdzam czy podana równość jest proporcją
  • uzupełniam brakujące wyrazy w proporcji (proste przykłady)

Podstawowe:

  • znam i rozumiem pojęcie proporcji
  • znam i rozumiem pojęcie proporcjonalności
  • znam i stosuje podstawową własność proporcji
  • rozwiązuję proste równania w postaci proporcji
  • potrafię ocenić czy wielkości są wprost czy odwrotnie proporcjonalne

Rozszerzające:

  • umiem wyrazić treść zadania za pomocą proporcji
  • umiem rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą proporcji
  • znam własności proporcjonalności prostej i odwrotnej
  • rozwiązuję równania zapisane w postaci proporcji wymagające przekształceń algebraicznych
  • rozwiązuję zadania z wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi

Dopełniające:

  • sprawnie rozwiązuję równania zapisane w postaci proporcji, wymagające przekształceń algebraicznych
  • sprawnie rozwiązuję trudniejsze zadania tekstowe z wielkościami wprost  i odwrotnie proporcjonalnymi